Història

Hostal Bona Sort

La finca on avui se situa l’Associació Cultural RAI (Recursos d’Animació Cultural) va ser erigit com a palau-residència per a una família noble al Segle XVI fins que es va convertir en un hostal per lxs viajerxs que prenien el camí de Sant Cugat i altres poblacions del Vallès. D’acord a la tradició, l’Hostal de la Bona Sort va allotjar en el seu dia a moltes de les personalitats d’aquella època.

L’Hostal de la Bona Sort, està ubicat des de l’Edat Mitjana, al carrer Carders, on llavors treballaven els cardadors de llana, una activitat important en l’economia medieval de Barcelona. Es tracta d’una finca que originalment constava de dues plantes, les quals més endavant, se’ls van afegir dues més. A l’última planta es va situar el Col·legi Colom, actiu fins a mitjans del segle XX. Dos motllures horitzontals travessen la façana, sobre les quals s’obren balcons de ferro forjat i rajola. Des de l’entrada de la primera planta, a través d’un portal d’arc rebaixat, s’accedeix al pati que, ja en època de l’Hostal, feia la funció de cotxera per a les diligències que sortien de la ciutat per la ruta que conduïa a França.

Va funcionar com a hostal fins ben entrat el segle XIX. Després es va convertir en una associació cultural molt coneguda al barri, l’Associació Coral Germanor Barcelonina.

Associació Coral Germanor Barcelonina

L’Associació Coral Germanor Barcelonina va ser el punt de trobada per a la gran majoria de les activitats de caràcter social del barri de Santa Caterina, va ser fundada el 1913 i segueix activa en l’actualitat a l’estar agermanada amb Recursos d’Animació Intercultural, el que la converteix en una de les associacions de més llarga trajectòria, no només de Ciutat Vella, sinó de Barcelona. De cara a la ciutat, les seves activitats no solament es van circumscriure els esdeveniments corals, mitjançant aquesta entitat es van formar equips de futbol, ​​escacs, dòmino i grups de sardanes que van representar aquesta part del barri de Santa Caterina (Ciutat Vella) en la dinàmica de la ciutat. A més, va participar activament en l’auxili dels represaliats del franquisme després de la caiguda de Barcelona a la fi de la Guerra Civil.

Associació Recursos d’Animació Intercultural

Recursos d’Animació Intercultural, coneguda per les seves sigles, RAI, va començar amb la finalitat de dinamitzar la mobilitat de joves a nivell internacional l’any 1993. La seva seu es situava originalment al C/ de la Princesa. Durant els seus primers anys, es van afegir nous eixos d’acció, com RAI Formació, que centralitzava en tallers de formació progressista no oficials.

L’any 2003 sorgeix l’oportunitat de utilitzar les oficines ubicades al local de C/ Carders, 12 i agermanar RAI, amb l’Associació Coral Germanor Barcelonina, que ja portava 90 anys d’activitat allà. En aquest moment RAI es constitueix com una associació de caràcter social i ocupa només les oficines per gestionar els seus tres àrees: RAI Internacional, RAI Formació i Joves de RAI (que després es va transformar en Eficmus per a joves immigrants). La resta del local estava ocupat per artistes joves que utilitzaven les sales, dormien allà, creaven, etc.

Amb la intenció d’aprofitar aquesta activitat, sorgeix RAI Art, que comença a organitzar esdeveniments culturals i a gestionar el bar, estructurant així els quatre projectes. En un principi, s’organitzen jam sessions musicals, jams poètiques, cicles de cinema, pintura, etc. Tot enfocat des de “les trinxeres” de la cultura de base, alternativa, clandestina i autogestionada.

Ha estat així com des de llavors, ha anat recuperant la programació d’actes, així com la realització de projectes formatius, tallers, activitats de creació artística i de dinamització cultural. Des de llavors, el local es va convertir en el punt de trobada d’artistes alternatius que buscaven una plataforma per difondre les seves creacions. RAI s’ha consolidat així com a plataforma artística que te com a objectiu la transformació social, veient passar pels seus escenaris a artistes reconeguts/des.

Institucionalment, L’organització ha hagut d’anar modificant la seva estructura, formalitzant-se com a associació assembleària i passant a finançant-se en major o menor mesura a través de subvencions de l’Ajuntament i la Generalitat. Ha anat creixent i reinventant com a institució cultural, social i de barri amb projectes com el festival de carrer BuskeRAI i el festival de Teatre del Casc Antic, sent a través de tots aquests anys, l’única associació cultural que ha sobreviscut com a tal a Ciutat Vella.

Al llarg de tots aquests anys, la trajectòria de l’entitat ha anat canviant per adaptar-se a les noves necessitats de l’entorn i dels i les socixs. Notablement en aquests últims anys, RAI ha posat en valor el seu espai i el seu teatre, un lloc històric. Gràcies a les diferents activitats relacionades amb l’àmbit cultural, les arts escèniques, el cinema documental, el circ i sobretot la música, s’ha convertit en un espai on bandes musicals, col·lectius teatrals i grups de joves artistes independents poden desenvolupar amb menys recursos el seu propi projecte.